Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ: ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΣΧΕΔΙΟ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΔΝΤ ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ


   Σύμφωνα με δημοσίευμα του Alkman Granitsas στην Wall Street Journal , στο οποίο είναι σίγουρα καλύτερα να ανατρέξει κανείς απευθείας, αντί να διαβάσει την ανάρτηση αυτή,   η έλλειψη ανταγωνισμού στην «βιομηχανία» διύλισης πετρελαίου κοστίζει στους καταναλωτές περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο δολάρια κατ’ έτος , σύμφωνα με σχέδιο εσωτερικής έκθεσης  του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και αποτελεί έναν δείκτη  των βαθιών διαρθρωτικών προβλημάτων, τα οποία πολλοί οικονομολόγοι πιστεύουν ότι εμποδίζουν τις πιθανότητες της Ελλάδας να σταθεί στα πόδια της.
      Συγκεκριμένα αναφέρεται στο άρθρο αυτό ότι παρά τα πέντε χρόνια ύφεσης , την έκρηξη  της ανεργίας και τις επανειλημμένες προσπάθειες  να «ανοίξει» η υψηλά ρυθμιζόμενη οικονομία, οι τιμές στην Ελλάδα παραμένουν σταθερά υψηλές, κάτι που αποτελεί ένα μεγάλο εμπόδιο στην επάνοδο της χαμένης ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης.
    Ένα λόγος γι’ αυτό, σύμφωνα με το ΔΝΤ και άλλους αναλυτές, όπως το άρθρο του Alkman Granitsas αναφέρει , ...
είναι ένας συνδυασμός από δεσπόζουσες εταιρείες και υπέρμετρη ρύθμιση , που  πνίγει τους ανταγωνιστές. Προσπάθειες να απελευθερωθούν δεκάδες από τομείς , περιλαμβανομένου και αυτού των νομικών υπηρεσιών και του τομέα των κρουαζιέρων , έχουν σημειώσει μέτρια μόνον πρόοδο.
    Η εσωτερική αυτή έκθεση  περιλαμβάνει λεπτομερώς ένα σύμπλεγμα  από γραφειοκρατία και αστοχίες  στην εφαρμογή του νόμου , που , όπως αναφέρει, επιτρέπει στους μεγάλους παίκτες να κυριαρχούν στις αγορές της βενζίνης, του πετρελαίου και του πετρελαίου θέρμανσης, πλήττοντας την οικονομία.
    Σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο , το σχέδιο αυτό της εσωτερικής έκθεσης ασκεί κριτικής στις δύο μεγαλύτερες επιχειρήσεις διύλισης , για τις οποίες αναφέρει ότι χρησιμοποιούν την δύναμη  τους στην αγορά , για να ασκήσουν αποτελεσματικό έλεγχο πάνω στην βαριά ρυθμισμένη αγορά.
    Σαν ένα παράδειγμα η έκθεση σκιαγραφεί  μία αλυσίδα από εμπόδια , τα οποία εμποδίζουν με τρόπο αποτελεσματικό τα ανεξάρτητα πρατήρια καυσίμων να αγοράσουν καύσιμα από το εξωτερικό. Κι αυτό γιατί όλοι οι εισαγωγείς θα πρέπει να διαθέτουν εγκαταστάσεις για να τηρούν αποθέματα  εξήντα ημερών, κάτι που είναι πέραν της δυνατότητας των μικρών επιχειρήσεων.
    Και τα καύσιμα μπορούν να μεταφερθούν μόνον με μεγάλο συρόμενα βυτιοφόρα  , παρά το ότι τα πρατήρια καυσίμων δεν επιτρέπεται να έχουν στην ιδιοκτησία τους οχήματα τόσο μεγάλα.
    «Αυτό καθιστά αδύνατο για τα ανεξάρτητα πρατήρια καυσίμων να μεταφέρουν καύσιμα στην Ελλάδα», φέρεται, σύμφωνα με το παραπάνω άρθρο , να αναφέρει επί λέξει το εν λόγω σχέδιο της εσωτερικής έκθεσης  του ΔΝΤ.
    Σύμφωνα με το άρθρο το ΔΝΤ αρνήθηκε να αναφερθεί επί του εν λόγω σχεδίου αναφοράς αλλά επιβεβαίωσε την αυθεντικότητα του. Όπως δε παρατηρεί ο αρθρογράφος, το σχέδιο αυτό της έκθεσης, αν και υπόκειται σε αναθεώρησης, περιέχει ισχυρισμούς , πολλοί από τους οποίους δεν είναι νέοι.
    Οι εν τοις πράγμασι περιορισμοί στις εισαγωγές στην Ελλάδα, όπως είναι οι κανόνες σχετικά με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και τα εμπόδια, που αντιμετωπίζουν οι ανεξάρτητοι εισαγωγείς , έχουν γίνει αντικείμενο παραπόνων εναντίον της Ελλάδας για περισσότερες από δυο δεκαετίες από τις εποπτικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
     Η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού , έχοντας ερευνήσει την αγορά καυσίμων στις αρχές του 2006, έχει εκδώσει τέσσερις αναφορές και δύο αποφάσεις, με τις οποίες διατάσσει την κυβέρνηση να ανοίξει την αγορά , με μικρά όμως αποτελέσματα.
    Σύμφωνα με το άρθρο , το σχέδιο αυτός της έκθεσης  δείχνει ότι το Ταμείο έχει ήδη επιδείξει ένα ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά καυσίμων και μπορεί να πιέσει την κυβέρνηση να ανοίξει την αγορά, , ως ένα μέρος μακροπρόθεσμων διορθώσεων, που η Ελλάδα πρέπει να κάνει , με σκοπό να συνεχίσει να λαμβάνει βοήθεια.
    Πάντοτε σύμφωνα με το άρθρο , πολλοί οικονομολόγοι και επιχειρηματίες παραπονούνται για όμοια προβλήματα σε δεκάδες κλάδων , αλλά η αγορά των καυσίμων έχει ίσως την μεγαλύτερη επίδραση στην οικονομία.
   Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο, το σχέδιο αυτό της  έκθεσης αναφέρει ότι «μη ανταγωνιστικές αγορές προκαλούν μεγάλο κόστος στους έλληνες καταναλωτές...Δοθείσης της σπουδαιότητας της ενέργειας για ολόκληρη την οικονομία , η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας θα μπορούσε να βελτιωθεί από την καλύτερη λειτουργία της αγοράς καυσίμων. Αυτή η αγορά χρειάζεται μεταρρύθμιση». Και συνεχίζει η έκθεση, σύμφωνα με το άρθρο : «Η ελληνικής αγορά είναι υψηλά συγκεντρωμένη και βασικά ελεγχόμενη από δύο εσωτερικά διυλιστήρια», προσθέτοντας ότι οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων θα μπορούσαν να βοηθήσουν να ωθηθεί προς τα κάτω ο δείκτης καταναλωτή (consumer inflation rate) περισσότερο από 1 %.
    Επίσης αναφέρει ότι τα περιθώρια κέρδους για την παραγωγή καυσίμων στην Ελλάδα είναι μεταξύ των πιο μεγάλων της Ευρώπης και στην περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης περισσότερο από το διπλάσιο από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
    Επίσης η έκθεση, σύμφωνα με το δημοσίευμα, αναφέρει ότι τα δύο διυλιστήρια , που ελέγχονται από τους  δύο πιο γνωστούς  και πλούσιους επιχειρηματίες, εμπλέκονται και πρακτικές χειραγώγησης της αγοράς και  αντίθετες προς τον ανταγωνισμό.
     Αναφερόμενη η έκθεση, πάντα σύμφωνα με το δημοσίευμα, στην έρευνα το 2006 της  Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και σε δύο αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ισχυρίζεται ότι η Μότορ Όιλ Ελλάς Διυλιστήρια Κορίνθου ΑΕ και τα Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ – που μαζί κατέχουν όλη την ποσότητα διύλισης της χώρας και ελέγχουν το 70 % της χοντρικής αγοράς και το 60 % όλων των πρατηρίων καυσίμων - έχουν πλήξει τους λιανέμπορους με επιβαρύνσεις, έχουν παραλείψει  να αποκαλύψουν πληροφορίες τιμολόγησης και χειραγωγούν τους διεθνείς δείκτες αναφοράς.
    Επίσης στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Μότορ Όιλ, που  ελέγχεται από τον πολυεκατομμυριούχο Βαρδή Βαρδινογιάννη ,  αρνήθηκε κάθε σχόλιο επί της εκθέσεως ενώ οι υπεύθυνοι των  Ελληνικών Πετρελαίων ,  στα οποία συμμετέχει κατά 41,9 % ο πολυεκατομμυριούχος Σπύρος Λάτσης και το ελληνικό δημόσιο κατά 35,5 % δήλωσαν  ότι τα προβλήματα της αγοράς βρίσκονται αλλού.
    Σύμφωνα με το δημοσίευμα «Τα Ελληνικά Πετρέλαια πιστεύουν  ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς καυσίμων είναι το λαθρεμπόριο, η νοθεία των καυσίμων και οι απάτες, που οδηγούν σε στρέβλωση της αγοράς , που τελικά επιβαρύνουν τους καταναλωτές καθώς επίσης και τις νόμιμες εταιρείες», όπως είπε εκπρόσωπός τους. «Τα Ελληνικά Πετρέλαια έχουν υποβάλει στις αρχές μία έγγραφη πρόταση δέκα σημείων, με τις θέσεις τους , για το πως θα εξαλειφθούν αυτές οι στρεβλώσεις".
   Τέλος στο άρθρο επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την έκθεση «οι καταναλωτές και οι παραγωγοί, οι φορολογούμενοι , τα ανεξάρτητα και συνδεόμενα με συμβάσεις πρατήρια καυσίμων»  θα ωφελούνταν από την απελευθέρωση της αγοράς αλλά προειδοποιεί ότι οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι των δύο διυλιστηρίων και οι χονδρέμποροι τους , καθώς επίσης και οι τελωνειακοί υπάλληλοι, θα αντιστέκονταν στην αλλαγή.
     Τα συμπεράσματά μου: βλέπει, άραγε, κανείς σήμερα , στο εσωτερικό της χώρας, κάποια καλύτερα δομημένη επιχειρηματολογία, ένα διαφορετικό σχέδιο  για το σπάσιμο μίας ολιγοπωλιακής  κατάστασης , που συντηρεί τα προνόμια μίας  ολιγαρχίας του πλούτου, εις βάρος των πλατιών μαζών του λαού και των εργαζομένων;
   Εγώ καμία. Και ιδίως από τον χώρο της «αριστεράς», η οποία κατά πρώτο δεν έχει προτείνει μια τέτοια απελευθέρωση, γιατί είναι εντελώς ξένη προς την πολιτική φιλοσοφία της και η οποία (αριστερά) , επιπλέον,  αν επιχειρηθεί μία τέτοια απελευθέρωση, θα σπεύσει να την πολεμήσει στο όνομα των συμφερόντων των εργαζομένων στα διυλιστήρια και στα τελωνεία.   
    Όμως δεν την βλέπω ούτε από την «δεξιά».
   Απόδειξη αυτού είναι ότι την είδηση για την παραπάνω «έκθεση» δεν θα την βρείτε σχεδόν πουθενά στον ελληνικό τύπο, ίσως όχι τυχαία
Πηγή
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ