Πέμπτη, 12 Νοεμβρίου 2015

ΑΜΟΙΒΕΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΩΝ: ΜΙΑ ΔΙΑΡΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΦΑΙΜΑΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ ΤΟΥΣ , ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΚΥΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟ ΚΥΜΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ, ΤΗΣ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗΣ

   ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ (ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΔΩ)
********************************************************************************   
ΠΡΟΣΟΧΗ: Μετά την ανάρτηση αυτή, εκδόθηκε νέα Υπουργική Απόφαση για την αντιμετώπιση ορισμένων από τα αρνητικά σημεία της νομοθετικής πρόβλεψης για τις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών , που επισημαίνονται στην παρούσα ανάρτηση , σχετικά δε με την νέα αυτή Υπουργική Απόφαση  θα βρείτε  ΕΔΩ
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ :
13.7.2013-ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΟΥΣ: ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΗ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΣ ΘΥΛΑΚΑΣ ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
12.11.2015-ΑΜΟΙΒΕΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΩΝ: ΜΙΑ ΔΙΑΡΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΦΑΙΜΑΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ ΤΟΥΣ , ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΚΥΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟ ΚΥΜΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ, ΤΗΣ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗΣ
17.3.2016-ΜΕΡΙΚΗ ΑΝΑΔΙΠΛΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΕΡΜΕΤΡΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΩΝ

********************************************************************************
  Σε μια εποχή , που τα επαγγέλματα απελευθερώνονται, το επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή παραμένει ερμητικά κλειστό !!!    
  Όταν όλες οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών μειώνονται, οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών αυξάνονται αλματωδώς !!!
  Οι αμοιβές  αυτές των δικαστικών επιμελητών  ΔΙΟΓΚΏΝΟΥΝ το ποσό, που ένας δικηγόρος εισπράττει από τον πελάτη του στο πλαίσιο της παροχής δικηγορικών υπηρεσιών  και οδηγεί αναπόδραστα στην ΣΥΜΠΊΕΣΗ  της δικηγορικής αμοιβής, γεγονός που αφήνει ΠΑΓΕΡΆ ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΣ τους δικηγόρους συνδικαλιστές (Προέδρους και μέλη Δ.Σ των κατά τόπους δικηγορικών συλλόγων) και αποδεικνύει ότι οι δικηγόροι συνδικαλιστικά είναι εντελώς ΓΥΜΝΟΊ.!!!
Οι νέες αμοιβές των δικαστικών επιμελητών ΕΔΩ
    


Από Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων
   Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα, ύστερα από την υπαγωγή της στον έλεγχο των δανειστών της, ακολουθεί μία φιλελεύθερη οικονομική πολιτική , που οδηγεί στην απελευθέρωση  των επαγγελμάτων.
 Επίσης, είναι γνωστό ότι, τα τελευταία χρόνια , οι τιμές των προϊόντων και υπηρεσιών διαρκώς συρρικνώνονται.
   Όλα τα επαγγέλματα απελευθερώνονται, όλες οι τιμές μειώνονται , εκτός μιας περίπτωσης: των δικαστικών επιμελητών και  των αμοιβών τους.
   Εκεί το επάγγελμα όχι μόνον έχει παραμείνει  κλειστό (με την διατήρηση του περιορισμένου αριθμού των δικαστικών επιμελητών , την άχρηστη προϋπόθεση- φραγμό , για την είσοδο  κάποιου στο επάγγελμα, να είναι πτυχιούχος νομικής σχολής και τον γεωγραφικό περιορισμό των δικαστικών επιμελητών στην άσκηση των καθηκόντων τους) αλλά και επιπλέον οι διοικητικά καθορισμένες αμοιβές τους ναι μεν απλοποιήθηκαν, πλην όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις, ΑΥΞΉΘΗΚΑΝ αλματωδώς  , ενώ λήφθηκαν και νέα δρακόντεια μέτρα, για την αποτροπή κάθε ιδέας ελεύθερης διαπραγμάτευσης κατά την  διαμόρφωση των αμοιβών τους σε επίπεδα κατώτερα των διοικητικά οριζομένων , χωρίς όμως να προβλέπεται κάποια συνέπεια για όσους δικαστικούς επιμελητές εισπράττουν αμοιβές σε επίπεδα ανώτερα των παραπάνω αμοιβών!.
   Μέχρι και τις 31.12.2015 , οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών καθορίζονται από τον Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών, όπως αυτός είχε πριν από την ψήφιση του Ν. 4336/2015  ( Ν. 2318/1995 (ΦΕΚ Α' 126) σε συνδυασμό με την ΚΥΑ  2/54638 /0022/2008, (ΦΕΚ Β/1716/2008) , όπως αυτή διορθώθηκε με το  ΦΕΚ Β/1916/2008.
    Περιγραφή του παραπάνω νομικού πλαισίου καθώς επίσης και κριτική του θα βρείτε ΕΔΩ
    Από 1.1.2016 όμως το νομοθετικό πλαίσιο αλλάζει.
    Η αλλαγή αυτή έρχεται ύστερα από την απαίτηση των τροϊκανών για την απελευθέρωση, υποτίθεται,  του συγκεκριμένου επαγγέλματος.
   Όμως η τροποποίηση αυτή, όπως πραγματοποιήθηκε με τον  πρώτο μνημονιακό νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, τον  Ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94/Α/14.8.2015) , ουσιαστικά  ΑΥΞΑΝΕΙ  και μάλιστα αλματωδώς  τις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών , αντί να τις μειώνει   και  κάνει το επάγγελμά τους  ακόμη πιο σφικτά ΚΛΕΙΣΤΟ , παρά το απελευθερώνει.
    Αποτελεί, δηλαδή,  μία κλασσική περίπτωση κοινωνικής ομάδας, την οποία η τρόικα  ευνόησε , σε αντίθεση με το σύνολο σχεδόν των υπόλοιπων κοινωνικών ομάδων. 
  Αλλά ας δούμε τι έγινε με τον μνημονιακό Ν. 4336/2015, ο οποίος τροποποιεί τον Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών (τον οποίο, όπως θα έχει πλέον, θα δείτε ΕΔΩ  ) ,ως προς τις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών.          
   Κατ' αρχάς, ο καθορισμός της αμοιβής των δικαστικών επιμελητών ορίστηκε και πάλι να γίνεται διοικητικά και συγκεκριμένα με κοινή απόφαση των υπουργών Δικαιοσύνης,  Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών (άρθρο 50 του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.3 της υποπαρ. Γ.1 του άρθρου 2γ του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ Α' 94/14.8.2015).
  Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι  η παραπάνω διάταξη ορίζει ότι η κοινή υπουργική απόφαση , στην έκδοση της οποίας αυτή εξουσιοδοτεί τους Υπουργούς Δικαιοσύνης και Οικονομικών ,  θα πρέπει να εκδοθεί  μετά από γνώμη της Ομοσπονδίας των Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας και της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών , με πλήρη ΑΠΟΥΣΊΑ των δικηγόρων, τους οποίους, προφανέστατα, ΟΥΔΕΊΣ ΠΑΊΡΝΕΙ ΣΤΑ ΣΟΒΑΡΆ, σε πράγματα, που τους αφορούν άμεσα , αποτελεί δε αυτό χαρακτηριστικό παράδειγμα του πόσο λίγο το κράτος υπολογίζει την συνδικαλιστική ηγεσία των δικηγόρων.
 Και μην σπεύσει κάποιος να ισχυριστεί ότι οι τράπεζες είναι μεγαλοπελάτες των δικαστικών επιμελητών , γιατί θα κάνει λάθος. Χωρίς να υπάρχουν στατιστικά στοιχεία (δημοσιευμένα τουλάχιστον), αρκεί μία απλή  παρατήρηση των εκθεμάτων των δικαστηρίων, για να διαπιστώσει κάποιος εμπειρικά ότι  οι τράπεζες ΔΕΝ  αποτελούν τον κύριο πελάτη των δικαστικών επιμελητών.
     Κύριος πελάτης των δικαστικών επιμελητών είναι οι ΔΙΚΗΓΌΡΟΙ, οι οποίοι ενσωματώνουν στις αμοιβές τους τις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών και οι οποίοι εντελώς  περιφρονητικά και απαξιωτικά γι' αυτούς πλήρως εξαιρέθηκαν από την σχετική διαβούλευση, την συμμετοχή στην  οποία , εξάλλου, καμιά συνδικαλιστική ηγεσία τους δεν διεκδίκησε, ούτε κατήγγειλε την εξαίρεσή των δικηγόρων από την διαβούλευση αυτή.
     Εις εκτέλεση της παραπάνω διάταξης εκδόθηκε η υπ' αριθμό 76297/30.10.2015  κοινή υπουργική  απόφαση  των υπουργών Δικαιοσύνης,  Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών (ΦΕΚ 2346/Β/30.10.2015) , η οποία ορίζει νέες αμοιβές για τους δικαστικούς επιμελητές.
   Οι αμοιβές αυτές απλοποιούνται , υπό την έννοια ότι εκεί που παλιά υπολογίζονταν οι αμοιβές ανά χιλιόμετρο απόστασης του τόπου της επίδοσης από την έδρα του δικαστικού επιμελητή, τώρα καθορίζονται ανά ζώνες, με βάση, και πάλι, την απόσταση αυτή.
  Όμως , οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών όχι μόνον διατηρούνται υψηλές αλλά και επιπλέον, στις ζώνες, που αριθμητικά γίνονται οι περισσότερες επιδόσεις,  αυξάνονται αλματωδώς!!!
    Ας δούμε κάποια παραδείγματα:
   Μία απλή επίδοση, που γίνεται στις τράπεζες ή στο ελληνικό δημόσιο αλλά και γενικά κάθε επίδοση που γίνεται εντός του Δήμου  της Αθήνας (Α' Ζώνη) , στοιχίζει πλέον 35 ευρώ αντί για 23 ευρώ , που όριζε η ΚΥΑ  2/54638 /0022/2008, (ΦΕΚ Β/1716/2008) , όπως αυτή διορθώθηκε με το  ΦΕΚ Β/1916/2008- αύξηση  52 %.
      Κι αν αναλογιστεί κάποιος ότι ένας δικαστικός επιμελητής, με μία μετάβασή του στις τράπεζες και το ΝΣΚ δεν κάνει μία μόνον επίδοση αλλά μπορεί να κάνει και δέκα, ποιος άραγε θα μπορούσε να πει όχι σε μία αμοιβή, για απασχόληση 2-3 ωρών (στην οποία περιλαμβάνεται και η σύνταξη των σχετικών εκθέσεων επίδοσης)  , 350 ευρώ, στην σημερινή Ελλάδα της μιζέριας και της εσωτερικής υποτίμησης;
     Αλλά και ποιος θα αντέλεγε  σε μία τέτοια ρύθμιση;
     Οι τράπεζες;
   Μα σε αυτές γίνονται οι επιδόσεις (όπως π.χ. αιτήσεις  υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων του γνωστού ως  νόμου Κατσέλη) και τις πληρώνουν οι φτωχοί πελάτες των δικηγόρων, δεν τις πληρώνουν οι τράπεζες , που κλήθηκαν στην σχετική διαβούλευση.
    Επίσης , για μία επίδοση στην Γλυφάδα (Β' Ζώνη) η τιμή ορίζεται πλέον σε 55 ευρώ ,  ενώ μέχρι τώρα , με βάση την απόσταση , όπως την υπολόγιζαν οι ίδιοι οι δικαστικοί επιμελητές (βλέπε τιμοκατάλογό τους ΕΔΩ ) , ανέρχεται σε 41,60 ευρώ- αύξηση  32,5 %. !!!!
     Αν η ίδια επίδοση γίνει στο Παλαιό Φάληρο   (Β' Ζώνη)  , η τιμή ορίζεται σε 55 ευρώ ,  ενώ μέχρι τώρα , με βάση την απόσταση , όπως την υπολόγιζαν οι ίδιοι οι δικαστικοί επιμελητές (βλέπε τιμοκατάλογό τους ΕΔΩ ) , ανέρχεται σε 35,60  ευρώ - αύξηση 55 %!!!!
    Για επίδοση στην Βούλα     (Β' Ζώνη)  , η τιμή ορίζεται σε 55 ευρώ ,  ενώ μέχρι τώρα , με βάση την απόσταση , όπως την υπολόγιζαν οι ίδιοι οι δικαστικοί επιμελητές (βλέπε τιμοκατάλογό τους ΕΔΩ ) , ανέρχεται σε 44,60  ευρώ - αύξηση 23,30 %!!!!
    Για επίδοση στην Βάρκιζα    (Γ' Ζώνη)  , η τιμή ορίζεται σε 73 ευρώ ,  ενώ μέχρι τώρα , με βάση την απόσταση , όπως την υπολόγιζαν οι ίδιοι οι δικαστικοί επιμελητές (βλέπε τιμοκατάλογό τους ΕΔΩ ) , ανέρχεται σε 56,60  ευρώ - αύξηση 28 %!!!!
    Για επιδόσεις στον Άλιμο και στο Μαρούσι (Αμαρούσιο) (Β' Ζώνη)  , η τιμή ορίζεται σε 55 ευρώ ,  ενώ μέχρι τώρα , με βάση την απόσταση , όπως την υπολόγιζαν οι ίδιοι οι δικαστικοί επιμελητές (βλέπε τιμοκατάλογό τους ΕΔΩ ) , ανέρχεται σε 37,60  ευρώ - αύξηση 46,20 %!!!!
       Πλήρη κατάλογο των νέων αμοιβών, όπως κυκλοφόρησε από δικαστικό επιμελητή προς τους πελάτες του , θα βρείτε ΕΔΩ
    Η αλήθεια είναι ότι οι αμοιβές , σε απομακρυσμένες περιοχές (και πιο αραιοκατοικημένες, βέβαια, με αποτέλεσμα εκεί να γίνονται οι λιγότερες επιδόσεις) , περίπου είναι ίσες με τις σήμερα ισχύουσες και σε κάποιες περιπτώσεις μειώνονται ανεπαίσθητα (π.χ. στην Σαρωνίδα μία απλή επίδοση θα στοιχίζει 73 ευρώ αντί των 76,40 ευρώ , που ίσχυε μέχρι σήμερα και λίγο πιο πέρα , στην Ανάβυσσο , η τιμή της απλής επίδοσης γίνεται 73 ευρώ αντί των 85,60 ευρώ , που ισχύει σήμερα ενώ για τα Βίλλια η τιμή της απλής επίδοσης γίνεται 73 ευρώ αντί των 83 ευρώ, που ισχύει σήμερα) , πλην όμως, όπως προαναφέρθηκε,  οι μειώσεις είναι ανεπαίσθητες και  αφορούν περιοχές αραιοκατοικημένες , όπου γίνονται οι λιγότερες επιδόσεις και, το κυριότερο, αφορούν αμοιβές, ούτως ή άλλως,  υπέρμετρα υψηλές  , που από μόνες τους καθιστούσαν απαγορευτική κάθε ιδέα αύξησης και επέβαλαν τον μετριασμό τους, με αναπροσαρμογή τους προς τα κάτω.
    Σε γενικές γραμμές, όμως, οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών, με τρόπο στοχευμένο,  ΑΥΞΆΝΟΝΤΑΙ ΥΠΈΡΜΕΤΡΑ, σε μία εποχή , που όλες οι τιμές στην Ελλάδα μειώνονται!!!
    Και για να μην θεωρηθεί ότι παραπάνω παρατίθενται επιλεκτικά ορισμένες αμοιβές, οι οποίες δίνουν ενδεχομένως παραμορφωτική εικόνα, παρακάτω παρατίθενται δειγματοληπτικά οι παλιές και νέες τιμές απ' όλες τις περιοχές, που παρατίθενται στον νέο πίνακα , που διακινούν οι δικαστικοί επιμελητές και που το πρώτο γράμμα τους αρχίζει από Π και που έχει ως εξής:
ΠΕΡΙΟΧΗ ΧΛΜ ΖΩΝΗ ΝΕΑ ΤΙΜΗ ΠΑΛΑΙΑ ΤΙΜΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΕ %
ΠΑΙΑΝΙΑ 19 Β 55 42,6 12,4 29%
ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ 11 Β 55 35,6 19,4 54,49%
ΠΑΛΛΗΝΗ 16 Β 55 40,6 14,4 35,46%
ΠΑΛΟΥΚΙΑ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ ****** 15 Β
ΠΑΠΑΓΟΥ 8 Α 35 32,6 2,4 7,36%
ΠΕΝΤΕΛΗ 18 Β 55 43,6 11,4 26,10%
ΠΕΙΡΑΙΑΣ 10 Α 35 34,6 0,4 1,15%
ΠΕΡΑΜΑ 15 Β 55 41,6 13,4 32,21%
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 8 Α 35 32,6 2,4 7,36%
ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ 11 Β 55 35,6 19,4 54,49%
ΠΕΥΚΗ 13 Β 55 37,6 17,4 46,27%
ΠΙΚΕΡΜΙ 21 Β 55 47,2 7,8 16,52%
ΠΟΛΥΔΕΝΔΡΙ 37 Γ 73 61,4 11,6 18,89%
ΠΟΡΟΣ ******* ΔΧ2
ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ 42 Γ 73 71,6 1,4 1,95%


      Με τις νέες αμοιβές, στις παραπάνω περιπτώσεις, προκύπτουν μόνον αυξήσεις, οι οποίες κυμαίνονται από 1,5 % έως 54,49 %, με  μέσο όρο  αύξησης 25,48 % και κάθε καλοπροαίρετος άνθρωπος μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.  
      Όμως , τα παραπάνω αναφερόμενα  δεν είναι τα μόνα προβληματικά της παραπάνω ΚΥΑ.
     Ενώ μέχρι τώρα, σύμφωνα με την  ΚΥΑ  2/54638 /0022/2008, (ΦΕΚ Β/1716/2008) , όπως αυτή διορθώθηκε με το  ΦΕΚ Β/1916/2008 ,όταν ο δικαστικός επιμελητής μεταβαίνει σε έναν τόπο , για να κάνει περισσότερες  επιδόσεις , πληρώνεται  μία φορά για την μετάβασή του (0,5 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο πλέον εισιτηρίων) και 23 ευρώ για την επίδοση και για κάθε επιπλέον επίδοση πληρώνεται  το ποσό των 23 ευρώ,  σύμφωνα με την νέα ΚΥΑ, όπου η αμοιβή υπολογίζεται απευθείας και ενιαία ανά ζώνες, παραλείπεται η παραπάνω ρύθμιση, με αποτέλεσμα για την απλή επίδοση δύο δικογράφων στην Γλυφάδα, ακόμη και στο ΙΔΙΟ οίκημα , που ενδεχομένως θα παραληφθούν από το ίδιο πρόσωπο, να οφείλεται αμοιβή (73 ευρώ Χ 2=) 146 ευρώ, ενώ μέχρι τώρα καταβάλλεται , για την πρώτη επίδοση, ποσό 41,60 ευρώ και για την δεύτερη επίδοση ποσό 23 ευρώ, δηλαδή συνολικά (41,60 + 23=) 84,60 ευρώ - αύξηση 72%.
    Και η αμέσως παραπάνω αναφερόμενη αύξηση  μεγαλώνει όσο αυξάνει ο αριθμός των επιδόσεων στην ίδια περιοχή..
      Όμως, όσο καλά μελετημένη είναι η παραπάνω ΚΥΑ , ως προς το να αυξήσει συνολικά τα έσοδα των δικαστικών επιμελητών , άλλο τόσο μελετημένη είναι και ως προς τον τρόπο εφαρμογής της, έτσι ώστε να αποτρέψει κάθε προσπάθεια καταστρατήγησής της και να εξοβελίσει από το μυαλό των ενδιαφερομένων κάθε σκέψη ότι μπορεί να πρυτανεύσουν κανόνες ελεύθερης αγοράς κατά την διαμόρφωση των αμοιβών τους.
    Έτσι, πέραν του ότι αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα η  είσπραξη αμοιβών κατώτερων από τις οριζόμενες στην παραπάνω ΚΥΑ, κάτι που ήδη ήταν θεσμοθετημένο (άρθρο 53 περ. η του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών) ενώ φυσικά δεν προβλέπεται ως πειθαρχικό αδίκημα η είσπραξη αμοιβών ανώτερων από τις παραπάνω διοικητικά καθοριζόμενες !!!, γεγονός που αποκαλύπτει το πόσο συντεχνιακά είναι προσανατολισμένη η ρύθμιση αυτή , στην λογική του "τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας πάλι δικά μας") , επιπλέον τώρα επιβάλλεται, επί ποινή ακυρότητας  μάλιστα !!!, η αναγραφή στην έκθεση επίδοσης της αμοιβής, την οποία κατά τα ανωτέρω εισπράττει ο δικαστικός επιμελητής (άρθρο 50 του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών αλλά και Κεφάλαιο Ε της παραπάνω ΚΥΑ, όπου εισάγεται και η ποινή της ακυρότητας), έτσι ώστε κάθε δικαστικός επιμελητής να γίνεται εύκολος στόχος καταγγελίας, σε περίπτωση , που δεν τηρήσει τις παραπάνω τιμές και συνεπώς να εφαρμόζονται  με σιδηρά πειθαρχία οι  παραπάνω διοικητικά καθοριζόμενες αμοιβές.
    Τέτοια προσεγμένη εργασία έχει γίνει κατά την σύνταξη της παραπάνω ΚΥΑ και τόσο πολύ το συντεχνιακό συμφέρον υπερισχύει του γενικού  , που φτάνει μέχρι του σημείου να δημιουργείται κίνδυνος ακυρότητας για τους διαδίκους, ίσως και σε πολύ σοβαρές υποθέσεις, από τυχόν αβλεψία του δικαστικού επιμελητή να αναγράψει στην έκθεση επίδοσης την αμοιβή , που εισέπραξε,  μόνον και μόνον για να περιφρουρηθεί η εφαρμογή των διοικητικά επιβαλλόμενων  αμοιβών των δικαστικών επιμελητών , από τον κίνδυνο καταστρατήγησης τους προς τα κάτω και φυσικά ποτέ προς τα πάνω.
     Η υποκρισία, όμως του κράτους στις παραπάνω ρυθμίσεις, αποδεικνύεται από το ότι , με την ίδια παραπάνω ΚΥΑ , το ίδιο το κράτος εξαιρείται των οριζόμενων με αυτήν αμοιβών , δηλαδή το ίδιο το κράτος επιφυλάσσει στον εαυτό του το δικαίωμα να τιμολογεί διαφορετικά τις αμοιβές των δικαστικών επιμελητών (προφανώς σε τιμές κατώτερες από τις διοικητικά οριζόμενες),  ίσως και με όρους ελεύθερης αγοράς !!!
   Συγκεκριμένα ορίζεται στο τέλος της ΚΥΑ ότι "Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις στις οποίες ο εντολέας υπάγεται στις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Ν.δ/μα 356/1974) όπως ισχύει".
    Δεν συνιστά αυτό , άραγε , μεγίστη υποκρισία; 
    Και αυτή δεν είναι η μόνη υποκρισία του κράτους στο συγκεκριμένο θέμα.
    Στις περιπτώσεις που το ίδιο το κράτος οφείλει να κάνει επιδόσεις, για να εξοικονομήσει το ίδιο χρήματα, αρκείται σε επιδόσεις ήσσονος  τυπικότητας από αυτήν , η  οποία επιβάλλεται στους διαδίκους δια της επιδόσεως με δικαστικό επιμελητή.
    Έτσι, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2 της Υποπαραγράφου Α4 του Ν. 4336/2015 ΦΕΚ Α/94/14.8.2015 , στην σελίδα 940 του ΦΕΚ,  για τον επαναπροσδιορισμό και συζήτηση σε σύντομη δικάσιμο των υποθέσεως ρύθμισης υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων (του γνωστού ως νόμου Κατσέλη), όταν αυτή γίνεται από το δικαστήριο, η σχετική  επίδοση, μεταξύ των άλλων και στο υπερχρεωμένο πρόσωπο,  μπορεί να γίνει όχι μόνον με δικαστικό επιμελητή αλλά και  με κάθε πρόσφορο μέσο και ιδίως με τηλεομοιοτυπία (φαξ) ή ηλεκτρονική αλληλογραφία (e-mail) και μάλιστα είτε στον ΄ίδιο τον διάδικο είτε στον πληρεξούσιο δικηγόρο του.
    Όταν γίνεται από το υπερχρεωμένο πρόσωπο , τότε αυτό δεν έχει το δικαίωμα να εγχειρίσει το σχετικό δικόγραφο στην υπηρεσία πρωτοκόλλου της τράπεζας , ούτε να την στείλει με φαξ ή μέιλ, αλλά θα πρέπει, για τον σκοπό αυτό,  να χρησιμοποιήσει και να πληρώσει δικαστικό επιμελητή !!!
   Δεν συνιστά , και αυτό, υποκρισία του κράτους και άνιση μεταχείριση;
   Όμως εξίσου ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών για την διενέργεια πράξεων εκτέλεσης  , όπου κι εδώ φαίνεται να έχουν διαμορφωθεί στοχευμένα , έτσι ώστε α) να αυξάνονται υπέρμετρα στα μικρά ποσά απαιτήσεων , δηλαδή στις περιπτώσεις που την εκτέλεση την επισπεύδει κάποιος του οποίου το αντικείμενο των οικονομικών συναλλαγών είναι μικρό και β) να μειώνονται (για την ακρίβεια ορθολογικοποιούνται) στα μεγαλύτερα ποσά απαιτήσεων , που κυρίως ενδιαφέρουν τις τράπεζες, οι οποίες συμμετείχαν και στην σχετική διαβούλευση.
   Δηλαδή, με άλλα λόγια , οι τιμές αυτές, που αφορούν τις συνήθεις περιπτώσεις εκτέλεσης των τραπεζών,  είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα τους , ενώ για τις όποιες απώλειες έχουν οι δικαστικοί επιμελητές από την μείωση των αμοιβών τους αυτών, αυτοί τις αναπληρώνουν πλουσιοπάροχα  α) από την αύξηση των αμοιβών εκτέλεσης στα μικρά ποσά απαιτήσεως, που κυρίως αφορούν όχι εύρωστους οικονομικά δανειστές και πάντως όχι τις τράπεζες  και β) από την υπέρογκη αύξηση των αμοιβών στις επιδόσεις, που αφορά την μεγάλη μάζα των πολιτών και σε μικρό έως ελάχιστο ποσοστό τις τράπεζες.
   Εξ αυτού δε αποδεικνύεται ότι ήταν σημαντική η συμμετοχή των τραπεζών στην συγκεκριμένη διαβούλευση και η εξαίρεση από αυτή των δικηγόρων.
        Συγκεκριμένα:
        Η αμοιβή για την κατάσχεση προς είσπραξη απαίτησης 6.500 ευρώ ανέρχεται σήμερα στο ποσό των 200 ευρώ και για την είσπραξη απαίτησης 10.000 ευρώ σε 235 ευρώ.
      Από 1.1.2015 η αμοιβή θα ανέρχεται, και για τις δύο περιπτώσεις,  σε 660 ευρώ.
      Αύξηση: 230 % περίπου.
      Η αμοιβή για την κατάσχεση προς είσπραξη απαίτησης 50.000 ευρώ σήμερα ανέρχεται στο ποσό των 635 ευρώ ενώ από 1.1.2015 θα ανέρχεται  σε 660 ευρώ, άρα στο επίπεδο αυτό οι παλιές και νέες , διοικητικά καθοριζόμενες , αμοιβές περίπου εναρμονίζονται.
        Όμως για την  κατάσχεση προς είσπραξη απαίτηση  92.220 ευρώ και άνω , ενώ μέχρι σήμερα η αμοιβή ήταν 1057 ευρώ περίπου , από 1.1.2016, θα μειωθεί σε 660 ευρώ, κάτι που αποδεικνύει ότι  με τις νέες ρυθμίσεις α) ευνοούνται όσοι έχουν απαιτήσεις από 50.000 ευρώ και άνω , δηλαδή όσοι έχουν  υψηλών ποσών κύκλο οικονομικών δοσοληψιών, όπως οι τράπεζες και γενικά οι οικονομικά εύρωστοι  και β) επιβαρύνονται υπέρμετρα όσοι έχουν μικρού ποσού απαιτήσεις , από 50.000 ευρώ και κάτω, δηλαδή όσοι στην πλειοψηφία τους έχουν χαμηλού ύψους οικονομικές δοσοληψίες, όπως τα μεσαία και φτωχότερα οικονομικά κοινωνικά στρώματα (π.χ. ένας εργαζόμενος, που επιδιώκει την είσπραξη μισθών ή μια σύζυγος , που επιδιώκει την είσπραξη διατροφής γι' αυτήν και τα παιδιά της).
    Τα ίδια περίπου αναλογικά ισχύουν και ως προς την αμοιβή για την έκδοση περίληψης από την κατασχετήρια έκθεση...

   Εξυπακούεται  ότι καμιά απαίτηση τράπεζας, ιδίως από στεγαστικά δάνεια, τα οποία θα αποτελέσουν στο προσεχές μέλλον αντικείμενο εκτέλεσης, συνήθως δεν είναι κάτω από 50.000 ευρώ, ενώ  τις απαιτήσεις από καταναλωτικά δάνεια  και πιστωτικές κάρτες οι τράπεζες από πολλού τις έχουν θεωρήσει χαμένες, γι' αυτό και κάνουν γενναία κουρέματα από μόνες τους.
    Η μόνη αμοιβή , που απελευθερώθηκε, ασφαλώς  προς τα πάνω , αφορά τις υπόλοιπες, πλην κατάσχεσης, πράξεις εκτέλεσης (π.χ. έξωση, αφαίρεση κινητού πράγματος, κλπ), με τις οποίες,  βέβαια , κατά συντριπτική πλειοψηφία, δεν εμπλέκονται οι  τράπεζες αλλά οι απλοί  πολίτες , όπου προβλέπεται η συμφωνία ανάμεσα στον δικαστικό επιμελητή και τον εντολέα του, πλην όμως και πάλι  αυξήθηκε το ελάχιστο της αμοιβής αυτής   (σε 300 ευρώ από 242 ευρώ) και καταργήθηκε το μέγιστό της , που μέχρι σήμερα είναι  το ποσό των  400 ευρώ !!!
   "Δεν βαριέστε" , θα σκέφτηκαν οι τράπεζες και δικαστικοί επιμελητές, "οι πολλοί πληρώνουν αυτού του είδους τις εκτελέσεις,  ας αφήσουμε τις αμοιβές γι' αυτές ελεύθερες προς τα πάνω...".
    Και φυσικά απ' όλα τα παραπάνω οι δικηγορικοί σύλλογοι ήταν απόντες, έστω και δια της έκδοσης ανακοινώσεων διαμαρτυρίας, λες και το θέμα είναι άσχετο με τους δικηγόρους και τους πελάτες τους.
   Το ότι , βέβαια, όλα τα παραπάνω ωραία έλαβαν χώρα επί των ημερών μίας αριστερής κυβέρνησης και υπογράφονται από δύο αριστερούς υπουργούς , καλύτερα ας μείνει ασχολίαστο, μιας και το πιθανότερο είναι ότι δεν γνωρίζουν τι υπέγραψαν.
  Θα πρέπει, άραγε, η κατάσταση αυτή να συνεχιστεί , χωρίς κανένας να αντιδράσει από τους δικηγόρους και τους απλούς πολίτες;
   Μπορούν, άραγε, τα πράγματα να αλλάξουν;
   Άγνωστο.
   Όμως οι προτάσεις για να αλλάξουν τα πράγματα  πρέπει να γίνουν και αυτές είναι οι εξής:
   1) Απελευθέρωση του αριθμού των δικαστικών επιμελητών, οι οποίοι να διορίζονται κατόπιν εξετάσεων προς διακρίβωση των προσόντων τους και μόνον. Να καθιερωθεί, δηλαδή , ό,τι ισχύει και με τον διορισμό των δικηγόρων.
  2) Μείωση των απαιτουμένων προσόντων για τον διορισμό κάποιου ως δικαστικού επιμελητή και ειδικότερα να επιτρέπεται η είσοδος στο επάγγελμα αποφοίτων Λυκείων και να καταργηθεί η, μη ανταποκρινόμενη στις ανάγκες άσκησης του επαγγέλματος του δικαστικού επιμελητή , απαίτηση για πτυχίο νομικής. Δηλαδή να καθιερωθεί και πάλι ό,τι ίσχυε στην Ελλάδα επί δεκαετίες, χωρίς να προκύψει το παραμικρό θέμα ως προς την επαγγελματική επάρκεια των δικαστικών επιμελητών.
 3) Να επιτρέπεται σε όλους τους δικαστικούς επιμελητές να ασκούν τα καθήκοντά τους σε όλη την χώρα. Να καθιερωθεί δηλαδή ό,τι ισχύει σχετικά και με τους δικηγόρους.
 4) Οι αμοιβές των δικαστικών επιμελητών να διαμορφώνονται ελεύθερα  ύστερα από ελεύθερη διαπραγμάτευση με τους πελάτες τους και να ισχύουν οι όποιες διοικητικά καθοριζόμενες αμοιβές μόνον σε περίπτωση έλλειψης συμφωνίας. Να καθιερωθεί δηλαδή ό,τι συμβαίνει και με τις αμοιβές των δικηγόρων (άρθρο 58 του Κώδικα Δικηγόρων).
 5) Να καθιερωθεί , σε πρώτη φάση,  η επίδοση δικογράφων και εξωδίκων εγγράφων στο δημόσιο, τις τράπεζες , σε  ΝΠΔΔ , σε κρατικές αρχές , σε γραμματείες δικαστηρίων και σε ΔΕΚΟ   , δια της απλής εγχειρίσεως τους από τους ενδιαφερομένους ή εξουσιοδοτημένα από αυτούς πρόσωπα ή από τους δικηγόρους τους, στην υπηρεσία πρωτοκόλλου του προσώπου ή της αρχής, όπου γίνεται η επίδοση,  με  απόδειξη τής έτσι γενόμενης επίδοσης από βεβαίωση επί του επιδιδομένου εγγράφου  καθώς και επί αντιγράφου του , που θα λαμβάνει ο εγχειρίζων  ή από απλή και ευσύνοπτη έκθεση επίδοσης , από έντυπο , που υποχρεωτικά  θα υπάρχει στην υπηρεσία πρωτοκόλλου του νομικού προσώπου ή της αρχής, όπου θα γίνεται η επίδοση.
   6) Να καθιερωθεί η ηλεκτρονική επίδοση από δικηγόρους προς δικηγόρους , με την επέκταση του ήδη υπάρχοντος συστήματος ηλεκτρονικής υπογραφής και ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων , και εναλλακτικά, για τους δικηγόρους της Αθήνας,   οι επιδόσεις αυτές να γίνονται με ανταποδοτικό τέλος και  μόνον, με ανάρτησή τους στο ηλεκτρονικό σύστημα ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, σε ατομική μερίδα του κάθε δικηγόρου , με παράλληλη ενημέρωσή του δι' αποστολής sms δύο φορές  (δηλαδή να γίνει ό,τι γίνεται με την ενημέρωση των δικηγόρων για την δημοσίευση αποφάσεων) και
  7) Οι τράπεζες και το Δημόσιο να πληρώνουν υποχρεωτικά τους δικαστικούς επιμελητές με βάση  τις αμοιβές, που συμφώνησαν μαζί τους για την υπόλοιπη κοινωνία.
     Αν δεν ληφθούν τα παραπάνω μέτρα, τότε ίσως οι δικαστικοί επιμελητές να φτάσουν στο σημείο να μην έχουν πελάτες, που θα μπορούν να πληρώνουν τις διοικητικά καθοριζόμενες αμοιβές τους και οι επιμελητές να επιβαρύνονται με ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος , δηλαδή φόρους οι οποίοι θα μένουν  ανείσπρακτοι  , όπως και η αμοιβή τους.
    Αλήθεια, αυτό το σκέφτηκαν ποτέ οι δικαστικοί επιμελητές, έτσι ώστε οι ίδιοι να ζητήσουν την απελευθέρωση των αμοιβών τους;