Πέμπτη 9 Αυγούστου 2012

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΟΥ ΠΡΟΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗΣ ΑΜΟΙΒΗΣ, ΟΤΑΝ Ο ΕΝΤΟΛΕΑΣ ΤΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙ ΑΥΤΟΤΕΛΗ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗΣ ΑΜΟΙΒΗΣ;


                                
    Όταν ο εντολέας δικηγόρου , σε  υπόθεση ενώπιον Δικαστηρίου, είναι οποιοδήποτε από τα πρόσωπα, που ενεργούν παρακράτηση φόρου εισοδήματος  επί της δικηγορικής αμοιβής ποσοστού 20 % , απαιτείται, άραγε , κατά την έκδοση γραμματίου προείσπραξης, να γίνεται νέα παρακράτηση φόρου εισοδήματος ποσοστού 15 % επί της αμοιβής αναφοράς; 
    Η απάντηση...
, με βάση τις παρακάτω παρατιθέμενες διατάξεις είναι κατηγορηματικά ΟΧΙ.
 Συγκεκριμένα το άρθρο 52 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, στην παράγραφο 5 , που προβλέπει την παρακράτηση από τον ΔΣΑ φόρου εισοδήματος ποσοστού 15 % επί της δικηγορικής αμοιβής αναφοράς  , ορίζοντας στην περίπτωση α' ότι " Επί των δικηγορικών αμοιβών οφείλεται προκαταβολή φόρου 15% με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 58. Ο τρόπος, η διαδικασία, ο χρόνος και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια υπολογισμού και απόδοσης του φόρου αυτού καθορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση της υποπαραγράφου ζ' της παρούσας παραγράφου. Δεν υπολογίζεται προκαταβλητέος φόρος επί των αμοιβών για παραστάσεις, καθώς και για κάθε άλλη νομική υπηρεσία που παρέχουν δικηγόροι οι οποίοι συνδέονται με τον εντολέα τους με σύμβαση έμμισθης εντολής και αμείβονται με πάγια αντιμισθία" , αμέσως μετά , στην περίπτωση β', εξαιρεί από την παρακράτηση αυτή τις περιπτώσεις στις οποίες ο εντολέας του δικηγόρου προβαίνει σε παρακράτηση φόρου 20 % επί της δικηγορικής αμοιβής , ορίζοντας , συγκεκριμένα,  η περίπτωση β' της παραγράφου 5 του άρθρου 52 του ΚΦΕ τα εξής:  Ομοίως, δεν υπολογίζεται και δεν αποδίδεται προκαταβλητέος φόρος στις περιπτώσεις που ενεργείται παρακράτηση φόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 58"  , οι δε  εντολείς , που παρακρατούν τον παραπάνω φόρο 20 % είναι όλα ανεξαιρέτως τα ΝΠΔΔ κλπ, ανεξαρτήτως ποσού δικηγορικής αμοιβής καθώς επίσης  και όλες οι επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα, που τηρούν βιβλία δεύτερης και τρίτης κατηγορίας , για συναλλαγές πάνω από 300 ευρώ , και πιο συγκεκριμένα η παρ.1 το άρθρου 58 του ΚΦΕ ορίζει τα εξής: "Στο εισόδημα από αμοιβές ελευθερίου επαγγέλματος ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών αυτών, «εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ». Ο φόρος παρακρατείται από τις δημόσιες υπηρεσίες, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, κοινωφελή ιδρύματα, οργανισμούς και επιχειρήσεις, τράπεζες και πιστωτικά ιδρύματα ή πιστωτικούς λογαριασμούς, συνεταιρισμούς και ενώσεις τους, συλλόγους γενικά και ενώσεις ανεξάρτητα από το σκοπό τους, καθώς και από επιχειρήσεις και ελευθέρους επαγγελματίες που τηρούν βιβλία δεύτερης ή τρίτης κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, κατά την καταβολή των αμοιβών".
   Με βάση , λοιπόν, τα παραπάνω , όταν ο εντολέας είναι  όχι μόνον δημόσια υπηρεσία και ΝΠΔΔ αλλά και οποιαδήποτε επιχείρηση, ανεξάρτητα  της μορφής της ως ατομικής ή εταιρικής, που  τηρεί βιβλία δεύτερης και τρίτης κατηγορίας (στην ουσία δηλαδή αυτό αφορά όλες τις επιχειρήσεις)  και η αμοιβή είναι πάνω από 300 ευρώ, κατά την έκδοση του γραμματίου προείσπραξης δεν θα πρέπει να καταβάλλεται παρακράτηση φόρου 15 %. 
    Κάθε άλλη ακολουθούμενη διαδικασία (π.χ. η υποδεικνυόμενη με την  Υπ. Οικ. Πολ. 1026/26.01.2012 ) , η οποία, σημειωτέον , ότι προσθέτει γραφειοκρατία, πιστεύω ότι  απλά δεν είναι σύμφωνη με τον νόμο και άρα δεν πρέπει να εφαρμόζεται, ιδίως από τον ΔΣΑ, ο οποίος έχει ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα νομιμότητας αλλά και δημοκρατικής τάξης, η οποία διαταράσσεται όταν οι ψηφισμένοι από την βουλή νόμοι καταστρατηγούνται μέσω εγκυκλίων της διοίκησης. 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ