Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020

Α1603/2020 ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ- ΤΕΛΟΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ:ΑΚΥΡΗ Η ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΛΟΓΩ ΜΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ,ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΟΤΙ Ο ΟΙΚΕΙΟΣ ΔΗΜΟΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΣΕ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΗΛΩΣΗΣ ΤΟΥΣ

 



Αριθμός απόφασης Α1603/2020

 

 

 

ΤΟ

ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

8ο Μονομελές

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριο του στις 12 Φεβρουαρίου 2020, ημέρα Τετάρτη και ώρα 12:00 μεσ., με Δικαστή τον Τριαντάφυλλο Καττελαρή Πρόεδρο Πρωτοδικών Δ.Δ και Γραμματέα την Δήμητρα Διονυσίου, Δικαστικό Υπάλληλο.

Για να δικάσει την προσφυγή με ημερομηνία 30 Ιουλίου 2.012.

Του ........ του ....... κατοίκου ......., οδός .........αρ. ...και ........αρ. ... ο οποίος παραστάθηκε διά του πληρεξουσίου δικηγόρου του Εμμανουήλ Τσαλικίδη.

Κατά του Ν.Π.ΔΔ Δήμος Γλυφάδας που εκπροσωπείται από το Δήμαρχο αυτού ο οποίος παραστάθηκε διά της πληρεξούσιας δικηγόρου του Μαρίας - Αναστασίας Δίβαρη.

Η κρίση του είναι η εξής:

Επειδή, με την κρινόμενη προσφυγή, για την οποία κατατέθηκε παράβολο ( βλ. υπ' αρ. και Σειράς Α' έντυπα παραβόλου) επιδιώκεται από τον προσφεύγοντα η ακύρωση των υπ' αρ. 2225, 2226, 2227, 2228 και 2229/19.06.2012 αποφάσεων καταλογισμού τελών ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ) και επιβολής προστίμων του Δημάρχου Γλυφάδας με την οποία καταλογίσθηκαν σε αυτόν τέλη ακίνητης περιουσίας και του επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ποσού 995,50 ευρώ τα οποία αφορούσαν τα έτη 2007, 2008, 2009, 2010 και 2011. Κατ' ορθή εκτίμηση του δικογράφου, διά της κρινόμενης προσφυγής επιδιώκεται η ακύρωση των ως άνω προσβαλλόμενων πράξεων κατά το μέρος που αυτές αφορούν τα επιβληθέντα στον προσφεύγοντα πρόστιμα για τα πιο πάνω έτη, συνολικού ποσού 995,50 ευρώ.

Επειδή, ...στο άρθρο 24 παρ. 1, 2, 3, 5 και 12 του Ν. 2130/1993 (ΦΕΚ 62 Α') ορίζεται ότι: «1. Από 1ης Ιανουαρίου 1993 επιβάλλεται υπέρ των δήμων και κοινοτήτων τέλος το οποίο λογίζεται επί της αξίας της ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται εντός της διοικητικής τους περιφέρειας, κατά τις ακόλουθες διακρίσεις: α) Στα πάσης φύσεως ακίνητα που βρίσκονται εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως          β)         2. Ο συντελεστής του τέλους καθορίζεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου από μηδέν είκοσι πέντε τοις χιλίοις (0,25%ο) μέχρι μηδέν τριάντα πέντε τοις χιλίοις (0,35%ο) και είναι ενιαίος για όλη τη διοικητική περιφέρεια. Η απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου λαμβάνεται μέχρι 31 Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους και ισχύει και για τα

επόμενα έτη μέχρι να τροποποιηθεί...........

3. Το τέλος βαρύνει τον κατά την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους κύριο ακινήτου και σε περίπτωση επικαρπίας ή νομής τον επικαρπωτή ή νομέα..... 5. Ο ιδιοκτήτης ή επικαρπωτής ή νομέας ακινήτων οφείλει να υποβάλει για το έτος 1993, στο δήμο ή την κοινότητα που βρίσκονται τα ακίνητα, μέσα σε ένα μήνα από τη δημοσίευση της απόφασης για τον καθορισμό του συντελεστή τέλους, δήλωση ακινήτων......... Ο δήμος ή η κοινότητα δημοσιεύει καθ' οιονδήποτε τρόπο πρόσκληση περί υποβολής της δήλωσης ταυτοχρόνως με τη δημοσίευση της ανωτέρω απόφασης του. Τα έντυπα των δηλώσεων χορηγούνται δωρεάν στους υπόχρεους του τέλους από τους δήμους και τις κοινότητες. Για τα επόμενα έτη δήλωση υποβάλλεται μόνο για τα ακίνητα εκείνα στα οποία έχει επέλθει μεταβολή στα στοιχεία της αρχικής δήλωσης και εντός διμήνου από της μεταβολής....... 12. Κάθε υπόχρεος που δεν υποβάλλει δήλωση μέσα στην προθεσμία της παρ. 5 του άρθρου αυτού υπόκειται σε χρηματικό πρόστιμο διπλάσιο του οφειλόμενου τέλους που αντιστοιχεί στο ακίνητο. Το

πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας....... ». 

   Περαιτέρω, στο άρθρο 73 του από 24.9/20.10.1958 Β.Δ (ΦΕΚ Α'), ως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 19 παρ. 2 του Ν. 1080/1980 (ΦΕΚ Α'), ορίζεται ότι: "2. Το πρόστιμον επιβάλλεται υποχρεωτικώς δΓ ητιολογημένης αποφάσεως του δημάρχου ή προέδρου κοινότητος βάσει σχετικής εκθέσεως δημοτικού ή κοινοτικού οργάνου και εισπράττεται ως και τα λοιπά έσοδα". 

Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα: Ο προσφεύγων κατά τον ουσιώδη χρόνο ήταν κύριος ενός ακινήτου (οικοπέδου), μη ηλεκτροδοτούμενού, επιφάνειας 503,80 τ.μ το οποίο βρίσκεται επί της οδού ....... αρ. .....στη ....... Το ως άνω ακίνητο είχε περιέλθει στην κυριότητα του διά του υπ' αρ. ........ αγοραπωλητηρίου συμβολαίου της συμβολαιογράφου ........ Με τις προσβαλλόμενες υπ' αρ. 2225/19.06.2012 (η οποία αφορούσε το έτος 2007), 2226/19.06.2012 (η-οποία αφορούσε το έτος 2008), 2227/19.06.2012 (η οποία αφορούσε το έτος 2009), 2228/19.06.2012 (η οποία αφορούσε το έτος 2010) και 2229/19.06.2012 (η οποία αφορούσε το έτος 11) αποφάσεις του Δημάρχου Γλυφάδας καταλογίσθηκαν στον προσφεύγοντα τέλη ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ) ποσού 99,55 ευρώ για κάθε έτος (με την αντίστοιχη για κάθε έτος προσβαλλόμενη απόφαση) καί, περαιτέρω, επιβλήθηκαν σε αυτόν πρόστιμα ποσού 199,10 ευρώ για κάθε έτος (ήτοι το διπλάσιο του ανά έτους καταλογιζόμενου σε αυτόν τέλους) λόγω μη υποβολής της προβλεπόμενης στο άρθρο 24 παρ. 5 δήλωσης ακινήτων εντός της οριζόμενης στην εν λόγω παράγραφο προθεσμίας, ήτοι έως την 31.01,1994. Καταλογίσθηκαν δηλαδή στον προσφεύγοντα, για τα πιο πάνω έτη, τέλη συνολικού ποσού 497,75 ευρώ και επιβλήθηκαν σε αυτόν πρόστιμα συνολικού ποσού 995,50 ευρώ. Η εγγραφή του προσφεύγοντος στον οικείο βεβαιωτικό κατάλογο έγινε δυνάμει της υπ' αρ. 166/26.05.1993 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Γλυφάδας με την οποία καθορίστηκε ενιαίος συντελεστής τέλους ακίνητης περιουσίας για το έτος 1993  (0,35/οο), για ολόκληρη τη διοικητική περιφέρεια του Δήμου Γλυφάδας και η οποία δημοσιεύθηκε διά τοιχοκόλλησης της στο Δημοτικό Κατάστημα Γλυφάδας την 6.8.1993, ως προκύπτει από το οικείο αποδεικτικό δημοσίευσης απόφασης της Παναγιώτας Κυριακίδου το οποίο προσκομίζεται, η εν λόγω εγγραφή δε έγινε βάσει το από 7.10.1993 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο το οποίο προσκομίσθηκε στο Δήμο Γλυφάδας από τον προσφεύγοντα την 19.06.2012. Ήδη, ο προσφεύγων με την κρινόμενη προσφυγή του ισχυρίζεται τα εξής: α) Ουδέποτε αρνήθηκε να πληρώσει την υποχρέωση του έναντι του Δήμου Γλυφάδας, β) Δεν λήφθηκε υπόψη το γεγονός ότι αν και είναι γνωστής διαμονής, δεδομένου ότι διατηρεί επί τριακονταετία ξυλεμπορικό κατάστημα επί της (κεντρικότατης) οδού ...... στο Δήμο ...., ουδέποτε έλαβε την παραμικρή ειδοποίηση ή όχληση για την πληρωμή του τέλους ακίνητης περιουσίας, γ) Το επιβληθέν σε αυτόν πρόστιμο παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της χρηστής διοίκησης και της επιείκειας. Ο προσφεύγων αποπλήρωσε την κατά τα ως άνω οφειλή του την 22.06.2012 καταβάλλοντος το ποσό των 895,58 ευρώ συνολικά. Εξάλλου, ο καθ' ου η προσφυγή Δήμος Γλυφάδας με το από 17.02.2020 υπόμνημα του ισχυρίζεται τα εξής: α) Ορθώς επιβλήθηκε στον προσφεύγοντα χρηματικό πρόστιμο? ίσο με το διπλάσιο του καταλογισθέντος σε αυτόν τέλους ακίνητης περιουσίας εφόσον αυτός δεν είχε υποβάλει δήλωση ακίνητης περιουσίας εντός της προθεσμίας του άρθρου 24 παρ. 5 του Ν. 2130/1993, κάτι που και ο ίδιος ο προσφεύγων δεν αμφισβητεί, β) Σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις ο Δήμος δημοσιεύει καθ' οιονδήποτε τρόπο πρόσκληση περί υποβολής της δήλωσης της παραγράφου 5 του άρθρου 24 του Ν. 2130/1993, η οποία και συνετελέσθη νόμιμα, και ως εκ' τούτου δεν είχε υποχρέωση να ενημερώσει τον προσφεύγοντα προσωπικά για την υποχρέωση του να υποβάλει δήλωση ακινήτων, γ) Στην προκείμενη περίπτωση δεν παραβιάζονται οι αρχές της χρηστής διοίκησης και της επιείκειας καθόσον οι εν λόγω αρχές έχουν πεδίο εφαρμογής όταν η Διοίκηση δρα κατά διακριτική ευχέρεια και όχι κατά δέσμια αρμοδιότητα όπως εν' προκειμένω. Επικαλείται δε και προσκομίζει, μεταξύ άλλων και τα εξής: α) Το υπ' αρ. πρωτ. 32038/19.06.2012 αποδεικτικό δήλωσης ακίνητης περιουσίας από τον προσφεύγοντα, β) Αντίγραφο της 166/26.05.1993 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Γλυφάδας με την οποία καθορίστηκε ενιαίος συντελεστής (0,35%ο) τέλους ακίνητης περιουσίας για το έτος 1993. γ) Αντίγραφο του από 06.08.1993 αποδεικτικού δημοσίευσης της πιο πάνω απόφασης.

Επειδή, ως προβλέπεται στο άρθρο 24 παρ.δτου Ν.2130/1993, ο δήμος ή η κοινότητα, ταυτοχρόνως με τη δημοσίευση της απόφασης του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου περί καθορισμού του συντελεστή του τέλους ακίνητης περιουσίας δημοσιεύουν, καθ' οιονδήποτε τρόπο, πρόσκληση περί υποβολής της δήλωσης ακινήτων από τους υπόχρεους προς τούτο. Στην προκείμενη υπό κρίση περίπτωση, με το φάκελο της δικογραφίας προσκομίζεται μεν το από 06.08.1993 αποδεικτικό δημοσίευσης (δια τοιχοκόλλησης) της υπ' αρ. 166/26.05.1993 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου ........ περί καθορισμού του ενιαίου συντελεστή τέλους ακίνητης περιουσίας για το έτος 1993 ωστόσο κανένα στοιχείο δεν προσκομίζεται από το οποίο να προκύπτει με ποιο τρόπο έγινε η δημοσίευση της πρόσκλησης περί υποβολής δήλωσης ακινήτων από τους υπόχρεους. Παρατίθεται σχετικώς μόνο η αόριστη αναφορά στο από 17.02.2020 υπόμνημα του καθ' ου η προσφυγή Δήμου Γλυφάδας ότι η πρόσκληση περί υποβολής της σχετικής δήλωσης συνετελέσθη νόμιμα, χωρίς οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση περί του τρόπου δημοσίευσης της εν λόγω πρόσκλησης. Εν' όψει τούτου, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί μη ειδοποίησης του ή όχλησης του σχετικώς με την υποχρέωση του πληρωμής του ορισθέντος τέλους ακίνητης περιουσίας παραμένει αναντίλεκτος. Κατά συνέπεια, δεν συνέτρεχε λόγος επιβολής σε βάρος του, με τις προσβαλλόμενες πράξεις, των προστίμων συνολικού ποσού 995,50 ευρώ τα οποία αφορούσαν τα έτη 2007, 2008, 2009, 2010 και 2011 εφόσον η παράλειψη του προσφεύγοντος υποβάλει δήλωση ακινήτων κι να καταβάλει το προβλεπόμενο τέλος ακίνητης περιουσίας για τα πιο πάνω έτη δεν προκύπτει να  οφείλεται σε πρόθεση του να αποφύγει την εκπλήρωση των ως άνω υποχρεώσεων του. Κατόπιν αυτού οι προσβαλλόμενες πράξεις παρίστανται, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, ακυρωτέες κατά το μέρος που αυτές αφορούν τα επιβληθέντα στον προσφεύγοντα πρόστιμα συνολικού ποσού 995,50 ευρώ για τα έτη 2007, 2008, 2009, 2010 και 2011. 

Επειδή, κατ' ακολουθία, η κρινόμενη προσφυγή πρέπει να γίνει δεκτή σύμφωνα με τα προαναφερθέντα και να ακυρωθούν οι προσβαλλόμενες πράξεις κατά το μέρος που αυτές αφορούν τα επιβληθέντα στον προσφεύγοντα πρόστιμα συνολικού ποσού 995,50 ευρώ το δε καταβληθέν παράβολο πρέπει να αποδοθεί στον προσφεύγοντα (άρθρο 277 παρ.9 ΚΔΔ). Ωστόσο, ο καθ' ού η προσφυγή Δήμος Γλυφάδας πρέπει να απαλλαγεί της δικαστικής δαπάνης το προσφεύγοντος κατ' εκτίμηση των περιστάσεων από το Δικαστήριο (άρθρο 275 παρ.1 εδ. τελευτ. ΚΔΔ)

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Δέχεται την προσφυγή.

Διατάσσει την κατάπτωση του παραβόλου υπέρ του Δημοσίου.

Κρίθηκε, αποφασίστηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά στις 3 Ιουλίου 2018 σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου. 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                         Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ